Naar Zagreb ook alleen vanuit Amsterdam naar mijn weten. Meestal zijn de tickets die ik koop rond de 200 Euro, inclusief alle taks. Valt best mee vind ik. Bovendien prima service aan boord.
Zelf ben ik een paar x met de vakantie in Italie geweest maar het gaat mijn echt te ver om na circa 40 dagen in Italie te zijn geweest en stelling over dat land in te nemen, hoogstens ( niet eens ) over die paar plaatsen die ik klein beetje ken. Maar ja……sommigen van ons doorzien het meteen/weten het allemaal zo goed! Knap!!!
Beste Jo en alle anderen,
Ik zal nog één keer reageren op al deze heisa.
1 – meer en meer wordt er gerefereerd of zelfs een firma (Cro air, importeur Slavische wijnen..) genoemd, je moet er eens op googelen dan zie je hoe snel je bij deze importeur terecht komt! Dus met andere woorden, als ik deze importeur moest zijn is dat laster voor mijn bedrijf. Ik blijf zeggen (maar wie ben ik?) Kroatie net als andere landen heeft prima en betaalbare wijnen. Ik kan direct enkele wijnen met de kelder erbij vernoemen en ook de prijs die niet duur en lekker zijn.
Niet alleen wijnen boven de 22 € zijn lekker. Ik heb pareltjes in mijn kelder liggen die heeeel lekker zijn.
Ook ben je gaan kijken op die andere site waar zogezegd niets tussenstaat van goede wijnen. Ik ben ook gaan kijken en heb er toch verschillende betaalbare wijnen gezien die direct in mijn kelder mogen liggen.
En ginds drank kopen in de privaat? Daar is dat lekker op dat terrasje of in die privaat wijnkelder. Maar thuis? Een gouden tip? Afblijven of ginder drinken.
Maar nogmaals ik moet toegeven, ik ken er niets van!
2 – Ook wil ik nog eens reageren op de zogenaamde werklust van de Kroaten! Voor het loon dat 90 % van de bevolking moet werken, zijnde 350 €, en dit van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat vind ik het normaal dat ze maar komen wanneer hen dit uitkomt! Ja, officieel ligt het loon hoger maar in werkelijkheid? Een klein voorbeeldje: een goede vriend werkt al vele jaren in een 5 sterren hotel in Opatija als voedselmanager. Schoon job en goed betaald? Die heeft 800 € per maand, maar dan moet hij wel present zijn van ’s morgens 4u30 tot ..?? en dit zeven op zeven. Ohja, zijn onkosten moet hij wel zelf betalen! Een bouwvakker of garcon (toch de grote meerderheid) deze mensen worden gewoon uitgebuit door die gasten met een grote BMW of Mercedes!
3 – Dat je niet naar Kroatie moet gaan om er te wonen is een waarheid als een koe. Tijdens de winter is er niets te beleven. Als je dan nog een job moet gaan doen om te leven vergeet het dan helemaal. Maar denk er dan ook eens aan dat wij ginds vreemdelingen zijn, dat wij ginds de Afrikanen zijn die in Belgie komen werken (?), met andere woorden dat wij dan toch ginder ofwel een job innemen of ook profiteren met lage lonen uit te betalen. Niet bepaald een manier om welkom te zijn denk ik?
4 – En ja corruptie is er ook, en veel! Het systeem moet drastisch veranderen en de oude beleidsmensen moeten verdwijnen. Zonder centen onder tafel ben je er niets (en liefst veel centen). En wat die ene meneer betreft? Wat hij daar gedaan heeft heeft geen belang. Wat wel belangrijk is is dat het daar mislukt is en dat hij de schuld in zijn negatieve uitlatingen steekt over Kroatie. Nogmaals niet alles is er perfect, integendeel! Maar misschien was het beter om meer tijd te besteden aan de job en minder in het zich kwaad maken met mails te schrijven. Discuteren met deze persoon is onmogelijk want enkel zwart is zijn kleur, even zoeken op het forum en zijn berichten even lezen en dan weet je genoeg.
En tot slot beste Jo, ook ik mag antwoorden op wat ik over de schreef vind, en dat is niet persoonlijk bedoeld maar gewoon iets wat ik vaststel. Ik ben zeker dat wanneer P. dit leest hij niet echt blij zal zijn, integendeel! Ook al koop je er veel wijn, maar hoe contradictorisch ook, koop je dan dingen die je niet lust? Er is toch alleen maar bagger?
Zo dit was mijn laatste reactie alhoewel ik weet dat er nog reacties zullen komen! Ik ga mij verder bezig houden met mijn site waar ik dan wel schrijf over zowel positief als negatief. En discuteren mag je altijd maar dan moet je ook kunnen verdragen dat er een antwoord komt.
Kroatie heeft zijn voor en nadelen maar het is en blijft een prachtig land. Maar nogmaals, na al die jaren als reisleider gewerkt te hebben ken ik er niets van!!!
Groetjes Papa Leone en aan allen veel plezier in dit schitterend land.
P.S.: pas toch maar op met bedrijven te noemen of te verwijzen naar bedrijven! Het zou je zuur kunnen opbreken.
www.kroatisch-restaurant-jadran.be
Als je mijn post had gelezen had je kunnen weten dat het gemiddelde loon ruim 700 Euro netto bedraagt en tel daar gerust nog wat bij op voor het zwart werken. Het is onzin om te beweren dat 90% een loon van 350 Euro verdient. Dit geldt voor de schoonmakers, babysitters, taxichauffers, jongeren die net begonnen zijn met werken e.d., maar zeker niet voor bijvoorbeeld verpleegkundigen, administratief medewerkers bij zowel de staat, gemeente als privebedrijven, bankpersoneel (degenen achter de balie) etc etc.
Ter illustratie: er wordt hier (in Kroatie) eens in de zoveel tijd een berekening gemaakt van de reeele levensonderhoudkosten van een gemiddeld gezin. Deze kosten blijken veel hoger uit te vallen dan het gemiddelde salaris van 5400 kuna netto (cijfer van april. Deze is iets hoger dan normaal vanwege de Paasbonussen). Rara hoe vult men dit gat op? Aangezien de spaargelden niet afnemen, maar zelfs iets toenemen (leningen zijn ook redelijk stabiel de laatste tijd) moet er ergens toch iets via de niet officiele kanalen gaan.
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat sommigen op dit forum allerlei uitspraken doen die vollediger worden weergesproken door cijfers en statistieken. Nou zijn die laatsten niet altijd even betrouwbaar, maar voor de salarissen kloppen ze aardig hoor.
Ikzelf ken overigens maar 5 mensen uit mijn naaste kennissenkring die een loon ontvangen van 350 Euro of minder (waarvan 2 opzettelijk om belasting te ontwijken) en tientallen, zo niet honderden die een aanzienlijk hoger inkomen hebben dan dit bedrag.
Dat mensen soms worden uitgebuit en hun salarissen niet op tijd krijgen kan ik inkomen. Helaas zorgt de crisis ervoor dat mensen zich hier, ondanks de strenge wetgeving, niet of nauwelijks tegen verzetten.
quote: Ook ben je gaan kijken op die andere site waar zogezegd niets tussenstaat van goede wijnen. Ik ben ook gaan kijken en heb er toch verschillende betaalbare wijnen gezien die direct in mijn kelder mogen liggen.
Ik zeg nergens dat er geen goede wijnen tussen staan. Ik zeg dat er waarschijnlijk best lekkere wijnen tussen staan maar ik zet er bij dat ik me afvraag of ze hun geld waard zijn. Niet meer, niet minder. Ik vind zo trouwens niet direct prijzen op hun site.
quote: Dus met andere woorden, als ik deze importeur moest zijn is dat laster voor mijn bedrijf.
Wat zeg ik wat laster is? Ik zeg juist over IstraBitter (en ik zou moeten gaan zoeken of ik het merk noem of gewoon over likeur spreek) dat hij vorig jaar ongeveer €1 duurder was dan ginder. Daar kan ik me niet voor laden en aan de grens eventuele boetes riskeren. Dus ik koop hem hier bij die importeur. Ik denk trouwens dat ongeveer €1 best te rechtvaardigen is (transport, invoerrechten, zijn winst, etc…) Ik breek de importeur helemaal niet af. Ik zeg enkel dat IK €22 voor een fles wijn te veel vind en dan mag hij nog zo lekker zijn. En van gelijk waar ter wereld komen. En ook daar verwacht ik dat de importeur zijn winsten redelijk zullen zijn. Waarom zou ik anders verwachten.
quote: En ginds drank kopen in de privaat? Daar is dat lekker op dat terrasje of in die privaat wijnkelder. Maar thuis? Een gouden tip? Afblijven of ginder drinken.
Het enige wat we ginder al bij plaatselijke producenten gekocht hebben is Prosec en voor wat het is vind ik 50 of 60 kuna veel geld. Niet meer, niet minder. Hetzelfde geld trouwens voor olijfolie: 80 à 100 kuna is ook veel geld. Maar 't is wel lekkere. Dus daarvan hebben we wel altijd een paar flessen mee. En witte wijn in bag in box hebben we ook regelmatig mee. Ik weet de prijs niet maar die vinden we lekker, komt van een groot bedrijf in Slavonie en is in veel warenhuizen te vinden.
quote: Ook al koop je er veel wijn, maar hoe contradictorisch ook, koop je dan dingen die je niet lust? Er is toch alleen maar bagger?
Nee, ik koop dingen die ik lekker vind. Maar ik geef er niet zo veel geld aan. Of het nu Duitse, Franse, Sloveense, Kroatische of 'k weet niet welke wijn is. Dat het bagger is is trouwens geen uitspraak van mij. De importeur zal wel zo verstandig zijn geen bagger te verkopen.
quote: Ook wil ik nog eens reageren op de zogenaamde werklust van de Kroaten! Voor het loon dat 90 % van de bevolking moet werken, zijnde 350 €, en dit van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat vind ik het normaal dat ze maar komen wanneer hen dit uitkomt!
Wel, ik niet! Ik verdien ook te weinig naar m'n zin, naar mijn opleidingsniveau, etc…. Maar als ik op een jaar twee keer niet zou komen opdagen zonder reden (omdat het mooi weer is bijvoorbeeld) dan gooit mijn baas me op slag buiten. Ze kunnen dan misschien best hard werken (liefst in 't zwart) en zo bouw je niets op. En laat het normale loon nu €350, of €500 of zelfs €1000 zijn, naar onze normen is dat weinig maar als dat de gangbare lonen zijn in Kroatie dan kun je daar niets aan veranderen.
Maar ik stop de discussie ook, we zijn morgen lekker weg naar ginder. En ja, we nemen onze eigen koffie mee. Om ginder een door hun gemaakte koffie te drinken, om het even of het expresso, cappucino of turkse koffie is is hij best lekker. Maar zoals wij koffie maken (met filterzakjes en opgieten) vind ik hem niet te drinken. En misschien zit er wel een merk tussen dat aan onze Belgische smaak voldoet maar met een verbruik van 2 pakjes op een vakantie zullen we nog heel veel jaar moeten pakjes kopen om het te weten te komen. Dus voor 't ontbijt gaat onze eigen koffie mee. En de rest van de dag drink ik wel hun cappucino of turkse koffie (toch een stuk of 5/6 per dag). Ook zout en peper nemen we mee, de overschotten van de potjes die we ooit ginder kochten. En als ze leeg zijn zullen we ginder wel een nieuw potje kopen.
BTW, je doet me er aan denken dat ik P. nog moet bellen. Kijken of we een bepaalde drank zelf moeten mee brengen of dat hij hem wil/kan importeren.
Beste Papa Leone,
Misschien heb je het nog niet eens door, maar in je laatste post bevestig je dus EXACT hetgene ik, en anderen, hier hebben neergeschreven.
Nergens heb ik gesteld dat het land geen mooie natuur heeft, nergens heb ik gesteld dat de zee, de eilanden niet prachtig zijn.
Echter, wie daar wil gaan wonen moet leven in het land en die heeft er weinig aan dat de natuur of de zee zo mooi is………daar kun je niet van eten en dus beschrijf ik de zaken zoals ze werkelijk zijn. Gelukkig bevestig je nu dus al die zaken zelf ook.
Dan ben ik toch heel erg benieuwd waar Zelande de euvele moed vandaan haalt om te beweren dat dit allemaal complete onzin is. De goede man zit in Zwitserland en de laatste keer dat hij er was bestond Kroatië nog niet eens. Waarom hij van mening is dat zijn informatie of ervaringen, na 20 jaar, nog steeds up to date zijn, is mij een raadsel.
T.a.v. de wijn hebben we al vaker een discussie gehad.
Voor de zoveelste keer: Ja, er zijn goede wijnen te vinden in Kroatië, doch qua prijsstelling zijn ze gewoon te duur en dat komt met name door een verouderd productie proces.
WIl je die prijs wel betalen dan moet je dat zelf weten. Ik zeg alleen dat ik een VERGELIJKBARE kwaliteit wijn (dus niet dezelfde wijn) in Italië of Frankrijk of zelfs Macedonië kan kopen voor nog geen derde van de prjs.
Ik ben niet het type die zomaar 20 euro op tafel legt omdat de wijn nu uit Kroatië komt.
Waar de wijn vandaan komt maakt mij niet uit, ik ben gewoon op zoek naar goede wijn voor een acceptabele prijs.
Iedereen die 15 - 20 - 25 euro of meer neer wil leggen omdat de wijn dan uit Kroatië komt…………be my guest, ik zal je niet tegenhouden.
En voor de allerlaatste keer: Ja, ook in Kroatië KUN je goede wijnen vinden.
Beste NorbertHR
Je bent weer aan het rondbazuinen van jewelste, en je trekt altijd teksten, kommentaren, en antwoorden geheel uit de kontekst.
Dan geef je er een enorme draai aan, waarna je je eigen woorden kompleet verdraait
Omdat hier enkele reakties zijn geweest, omtrent de benaming “bagger”, wat enkel en alleen door jou hier is gebruikt, ga je nu in de verdediging, en ga je een ander verhaal ophangen, en ga je andere dingen lopen verkondigen, en prediken dat je het zo niet hebt gezegd. Nou het is toch duidelijk te lezen.
En als wijnproducent zou ik ook niet op zo'n kompliment zitten te wachten.
Dan roeptoeter je weer iets over Zwisterland, waar je dan ook nog de ballen verstand van hebt, en totaal naast het doel hebt geschoten, en zo kunnen we doorgaan tot in het oneindige.
Verder heb ik nergens, maar dan ook nergens aangegeven Kroatie kenner te zijn, en nogmaals, ik heb gereageerd op die stompe en lompe uitdrukkingen van jou.
Wanneer je produkten omschrijft als zijnde “bagger” dan mogen we jou eveneens in die kategorie plaatsen!!!!!!
Wanneer je dan ook nog komt met 2 cijferjes over verlies van CA, terwijl het financieel jaarverslag ongeveer 5 meter lang is, dan, sorry ben je gewoon aan het roeptoeteren. Verwijs naar de pagina van CA en hier kun je gewoon de jaarrekeningen inzien, en dan kan een ieder vaststellen wat hier vermeld wordt.
Deze cijfers zijn officieel, en voor een ieder toegankelijk, en wordt een professioneel jaarverslag in het Engels gepresenteerd, en niet alleen 2 cijfertjes .
Je toon wordt de laatste dagen ook weer luidruchtiger, en je bent gewoon in het rond aan het slaan.
En je mag me aanvallen beste, maar ik neem de toon aan die je pleegt te bezigen, en ook dat kan ik. Maar ik wil me niet vernederen.
En blijkbaar hadden de wijnboeren, welke je “bezocht” hebt, ook niet zo'n hoge pet op van je, want anders hadden ze jou met open armen ontvangen en
je als adviseur kunnen gebruiken, met je betweterige “kennis”, die je telkens weer ten toon spreidt.
We waren weer in rustig vaarwater aangekomen, maar dan komt de “expert” weer blaffen en tieren, en alles is weer bij het oude.
Jij hebt Kroatie verlaten, op economische gronden, je bent niet weggestuurd, en nu natrappen naar Kroatie.
Laag, heel laag.
Met uitlatingen, ik heb mening druppeltje gedronken, geef je wel aan dat je met andere dingen bezig was dan met een “bedrijf”
Je bent zo doorzichtig, en voorspelbaar.
Gisteren en vandaag zijn serieuze reakties binnengekomen, en met een bericht van jou is alles weer weg, en teniet gedaan.
Je schreeuwt, je briest, maar voor de rest, gebakken lucht.
Problemen met je ego, dat wellicht toch niet die GOD bent, voor wie je uitgeeft.
Iedereen, maar dan ook iedereen, moet gewoon jouw woorden, adviezen en aanwijzingen opvolgen. Enkel en alleen wat uit jouw mond komt heeft waarde.
Het ga je goed.
Zelande,
I.p.v. met argumenten en feiten te komen beperk je je tot het spelen op de man. Nergens lees ik ook maar 1 argument of redenatie waarom hetgeen ik (en anderen) hebben geschreven onjuist is.
De Engelsen hebben een mooie uitspraak voor je betoog:
Your argumentation has hit rock bottom…………………now you have started digging.
Laat je het even weten wanneer je bij het midden van de aarde bent aangekomen ?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?