terugweg vol files

• Jablan

Het weer is overal van slag deze zomer, volgend jaar beter hopen we dan.

Laatste terugreis begin augustus ging al net zo lekker als Nammerlaan, op 5 augustus vertrokken.

In Kroatië en Slovenië geen bijzondere incidenten; in Oostenrijk extra wachttijd omdat een bijzonder transport door de tunnels werd geleid plus verderop stukje afgesloten snelweg (Phyrnautobahn). Vanaf Passau tot Nürnberg sukkelend verkeer, de combinatie van caravans en vrachtwagens op de weg zorgt voor extra vertraging. Vrijdagmorgen in stromende regen vertrokken, het eerste stuk met mistlampen moeten rijden omdat het zicht praktisch nul was. De eerste file was een ongelukje: een Duitser was rond 7 uur 's morgens bij een Nederlandse caravan achterop naar binnen gereden. Caravan was alleen aan de achterkant opengescheurd, geen huisraad over de weg. Overige files bij werkzaamheden en andere ongelukken, in totaal een uur of drie hieraan kwijtgeraakt.

Enkele keren gezien: een Nederlandse auto zet het knipperlicht aan en komt direct naar links, bijna-aanrijdingen als resutaat omdat bij nieuwere auto's de dode hoek in de spiegels erg groot is; bestuurder ziet niet dat er een auto naast rijdt.

Tussen Würzburg en Frankfurt: de bestuurder van een Nederlandse BMW X3/X5 met kenteken ..-LPL-3 probeerde alles en iedereen met lichtsignalen en brutaal rijgedrag opzij te drukken maar vergat dat zijn auto breder is dan 2 meter, zodat hij bij de werkzaamheden echt netjes rechts achter een vrachtwagen moest aansluiten. Gevalletje hoge bloeddruk of cocaïnegebruik, in elk geval geen rekening willen houden met wat er nog meer op de weg rondrijdt. (Meeste BMW-rijders zijn overigens voorbeeldig op de weg, daarom viel dit extra op.)

Dit jaar heel veel mensen op de weg die voor het eerst met de auto op vakantie zijn, dus dichter bij huis blijven en korter vakantie houden. Volgende keer is weer over een paar weken, ik hoop dat het allemaal wat makkelijker gaat. Toerisme in Kroatië blijft dit jaar fors achter bij de voorgaande jaren, rond de 15 procent minder officieel geregistreerde toeristen. Wij denken dat het rond de tien procent minder is en veel verhuurders bewust een kortere periode opgeven bij de autoriteiten.

Nammerlaan is in Risnjak geweest. Grappig om te lezen dat iemand vrijwel dezelfde bestemmingen heeft gedaan als wij aan het begin van dit decennium. (tu)

Wij vragen ons af waarom alle buitenlandse toeristen naar de Plitvice Meren worden gestuurd? Vanuit Istrië bijvoorbeeld is het een lange rit, nauwelijks de moeite waard als dagtrip. Risnjak is dichterbij en in de zomer eigenlijk mooier dan de Plitvice Meren.

• Jo

O, ik kan wel wat hebben, hoor! Ik ken de Kastela's niet maar zowel in Istrië als op Pag voelen we ons goed (in mei, juni of september). We waren ooit in Fazana (nabij Pula) in de tweede helft van juli en kwamen toen een namiddagje op de camping waar we het het jaar voordien zowel in mei als in september zo naar onze zin hadden gehad. Wel, we zijn er gaan lopen van de drukte. De ene tent naast de andere en lawaai. Een hemelsbreed verschil met het voorgaande jaar. En een jaar later in Rabac net hetzelfde gevoel. Komt er bij dat de prijzen van accommodatie in juli en augustus een stuk hoger lagen.

Sindsdien gaan we weer kamperen, buiten het seizoen, met campingcheques. Kostte ons tot vorig jaar 14 € per nacht, sinds dit jaar 15 €. Mij zien ze er niet meer in de vakantiemaanden. Wij hebben liefst geen drukte en dat staat los van gezelligheid. O ja, wij zijn halfweg de 50. Maar ook 20 jaar geleden zochten we niet de drukte of uitgaansmogelijkheden. Een terrasje doen en rustig praten (met andere toeristen of Kroaten, maakt niet uit) is ons voldoende.

• lavanda

Minites was vorig jaar al in Istrie, en toen was het ook één klaagzang over de chagrijnige bevolking, het onterecht krijgen van een bekeuring hoewel ze wel te hard reed…….in het voorjaar was er irritatie over een verhuurder die niet snel genoeg reageerde op haar email………Waarschijnlijk is de klik tussen Kroatie en Minites er gewoon niet, en is ze beter af in Turkije.

Overigens ben ik erg benieuwd wie er nog meer die dode vissen in Kastela heeft gezien, de enige dode vis die ik heb gezien was geraakt door de schroef van een boot……….en die op het bordje in een restaurant natuurlijk……

Moet wel zeggen dat Minites zich een behoorlijk beeld kan vormen van een land voor iemand die er maar een paar dagen geweest is. Wij zitten er nu al behoorlijk wat jaren, en als gewone vakantieganger moet je toch aardig je best doen wil je zo goed op de hoogte zijn van prijzen van huizen,corruptie etc.

• Carla

Volgens mij zitten we hier een beetje verdwaald op ‘de terugweg vol files’, maar haak er toch even op in!

Gedurende de periode dat Samantha in Kaštela verbleef zat ik in Split. De zee bij Kaštela was inderdaad vervuild door een defect bij Hotel Palace in Kaštel Stari en dat probleem heeft een aantal dagen geduurd. Moet zeggen dat ik het onbegrijpelijk vind, gezien het feit dat Samatha's moeder oorspronkelijk uit Split komt, dat zij er voor gekozen heeft in Kaštela onderdak te zoeken ::o. Niemand, die bekend en thuis is in deze contreien, zal er voor kiezen daar te verblijven. Dat zij en haar vriend ‘praktisch de enige toeristen’ in Kaštela waren klopt niet. Eind juni stonden er officieel 1925 toeristen geregistreerd in het kleine Kaštela, ‘de illegalen’ niet meegerekend. In juli zijn het er dus absoluut nog meer geweest.Trogir en Split zitten vol en vertier is er in overvloed! Iedere dag vinden er evenementen plaats. Afgelopen vrijdag bijv. was er een concert van ‘s werelds nummer 1 DJ Carl Cox… 12.000 mensen op Riva, zowel Kroaten als toeristen. De dochter van m’n vriendin kwam pas om 04.00 uur thuis. Eergistavond o.a. een geweldig concert van een tiental Klapa's, gisteravond een optreden van een uitstekende band die Ierse muziek ten gehore bracht. Riva stond te swingen! Wil je liever iets anders luisteren of complete rust, verkas je naar een ander plekje in 't centrum. Er is voor ieder wat wils! Kortom, iedere avond is er volop vertier! Zelf hebben we twee dochters in de leeftijdscategorie van Samantha. Zij, en hun Nederlandse aanhang, vervelen zich hier geen seconde, net zo min als ikzelf. Kom eerder iedere dag tijd te kort!

Eerlijk gezegd kan ik me goed vinden in de eerder door ‘Lavanda’ gestelde vraag of je werkelijk in Trogir en Split geweest bent, Samantha! Voor jou is bijv. een resort in Turkije, mét een animatieteam X(, inderdaad de aangewezen plek om te verblijven! Hoop echter van harte dat de sfeer hier blijft zoals hij heden ten dage is :D

@Lavanda Maak je niet ‘ongerust’! Het beleid in Trogir m.b.t. de yachten is niet gewijzigd. De grote, luxe yachten liggen er nog steeds. Mogelijk waren ze allemaal buitengaats toen je daar was. De vriend van onze oudste heeft twee weken geleden nog staan te kwijlen bij een schitterend yacht van 45 meter wat aangemeerd lag in Trogir en zo'n anderhalve week geleden lag ook het 60 meter luxe yacht van Bernie Ecclestone daar weer aangemeerd. Vandaag of morgen zal hij wel weer hier in Split op duiken :D

• lavanda

Hoi Carla,

Tsja, waarschijnlijk hebben we zo ongeveer dezelfde ideeen…..

Goed te horen dat het niet aan het beleid in Trogir ligt, het heeft toch wel iets speciaals die grote luxe jachten….

Overigens is er wel een nieuw parkeerbeleid,waardoor het straatje tussen de betaalde parkeerplaats/markt en het oude stadsdeel nu autovrij is. Het straatje waar Hotel Trogir en Hotel Pastike staan. De bedoeling is om dat meer bij het centrum te gaan betrekken, met kraampjes etc.

• Carla

Ben er persoonlijk wel een voorstander van dat het autovrij is. Zal zelf ook nooit met de auto naar Trogir gaan, maar pak de Tri Sestrice. Geen parkeerprobleem dus en geen ergernissen onderweg :D

Overigens… mochten de plannen van de ex van m'n schoonzusje doorgaan, zal ook die lelijke scheepswerf in Trogir verdwijnen. Hij wil daar een marina van maken met een kleine scheepswerf voor de yachten en onderkomens voor o.a. de watersporters. De plannen en tekeningen heb ik gezien en het ziet er schitterend uit. Het zou een hele verbetering voor Trogir betekenen. Het huidige personeel van de scheepswerf zou dan voorrang krijgen bij het invullen van de vacatures.

• lavanda

Kijk, dat is een strak plan, want die werf is toch wel een stoorzender in het aanzien van Trogir……

Het autovrij maken van die straat was eerst wel een kritiekpunt van de hoteleigenaren, hotelgasten konden immers niet met de auto voor de deur komen. Volgens mij is het voor de restaurants(ook bij de hotels) wel een vooruitgang, er komen nu veel meer voetgangers langs, en ik had het idee dat de terrassen voller waren als vorig jaar….

Volgend jaar zitten we waarschijnlijk weer 3 weken in de omgeving Trogir, en willen we ook wat vaker ;s avonds naar Split. Dit keer kwam het er niet van, omdat we maar een weekje in die omgeving zaten…….

• minites

Nu, dat kan, iedereen heeft zo zn eigen smaak natuurlijk waar we ok helemaal niks op tegen hebben!! Maar vind het wel moeten kunnen om gewoon onze eigen eerlijke mening en ervaring te kunnen vertellen. We hoorden in Oostenrijk op de terugweg in ons appartement van de eigenaresse dat er nog een stel een week eerder terug was gegaan vanwege de teleurstelling in Porec, hun vonden het ook saai. Nou, dat moet toch gewoon gezegd kunnen worden, en wat ik altijd erg lastig vind als je iets schrijft, dat je elkaar niet hoort of ziet en dat maakt verschil uit want zo had ik een keer op msn bijna een keer woorden gekregen met mn lieve nichtje!!! Die woorden zonder geluid om het maar zo te zeggen kunnen soms zonder dat het de bedoeling is harder en onverschillig of zelfs arrogant overkomen terwijl dat niet zo bedoeld is, echt niet!!!

• minites

Dan heeft u dus niet alles goed gelezen want ik kom er al sinds 1981 en heb daar familie wonen in Split!!! Dus weet echt wel een beetje van de hoed en de rand. Het niet snel reageren van die mails was niet zo leuk want die reacties hebben we nooit gehad en moesten dus uitwijken naar Adriagate die overigens via de ANWB werd aanbevolen! Ik was in Baska en dat beviel prima, alleen de bevolking was echt niet vriendelijk en in Split zeeeer vriendelijk en behulpzaam behalve de dierentreiteraars dan.!! Ik houd gewoon teveel van diertjes kan er ook niks aan veranderen!! Jammer dat ik zo slecht word afgeschilderd terwijl ze me misschien in het echt gewoon aardig en behulpzaam zouden vinden, ik werk in de thuiszorg en daar word ik gelukkig wel gewaardeerd voor mn goede zorg!!

• minites

Smaken verschillen dus gewoon dat kan, wij hadden dus gewoon meer van een ander soort vertier in de zin van volop winkeltjes bekijken excursies maken zoals jeepsafari, quads huren, bootexcursies maken enz. In Turkije hebben ze dat gewoon beter voorelkaar, je kan daar zelfs in eettentjes bij de watervallen wat gaan eten, bent daar nooit uitgekeken en in Split en vooral Trogir wel ! In Alanya bruist het veel meer dat zijn we gewend en vinden we leuk, maar we willen andere mensen hiermee helemaal niet beledigen of aanvallen om Kroatie, zeker niet, maar helaas zijn ( lijkt het) sommige hierdoor toch snel geirriteerd wat nogmaals echt niet de bedoeling is :)!! Want zo zitten wij alletwee gewoon niet inelkaar hoor!!!