terugweg vol files

• Carla

Sorry, Samantha, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je, ondanks het gegeven dat je hier sinds ‘81 komt en zelfs nog familie hebt wonen, slecht geïnformeerd bent. Bootexcursies heb je hier ook. Er zijn er zelfs die 5 dagen duren. Nog leuker is om bijv. een scooter of motorscooter te huren, daarmee op een trajekt te stappen en zo de diverse eilanden te verkennen. Je kunt ook, als voetganger zijnde, één van de catamarans (stukken goedkoper en sneller dan de trajekten!) pakken en overwippen naar de eilanden. Op de eilanden zelf kun je dan nog altijd een bus pakken om diverse plaatsjes te bezoeken wanneer je dat zou willen. Je kunt bijv. een jetski huren i.p.v. een squad als je persé rond wilt scheuren. Vlakbij Split kun je raften op de Cetina en daar heerlijk eten bij Radmanove Mlinice. Je kunt klimmen en klauteren in Paklenica of bij Omiš. Wil je eten in een tentje bij de watervallen (restaurantje staat haast onder één van de watervallen!) dan wip je hier bij Vrgorac even de grens over (je bent er zo over de Dalmatina!) en daar vind je de ’Kravice' watervallen. Een soort ‘Plitvice’ in het klein, waar zelfs geen entree geheven wordt! En zo kan ik nog wel even doorgaan… Wat ‘winkeltjes kijken’ betreft… in Split vind je ze te kust en te keur. Buiten het centrum heb je ook nog eens grote, overdekte winkelcentra, stampvol met winkels, zoals ik ze zelfs in Nederland niet ken. Moet je eerlijk zeggen dat ik het triest vind om te zien dat iemand, die van kinds af aan hier komt, zo slecht geïnformeerd is en ook haar moedertaal niet spreekt, maar zich met handen en voeten moet behelpen om naar een adres te informeren. Onze kinderen zijn van kleins af aan tweetalig opgevoed en kunnen hier normaal met hun familie, vrienden en kennissen communiseren. Zelfs ik, als Nederlandse, spreek, schrijf en lees Kroatisch! Kan me hier te allen tijde zelfstandig redden en met iedereen communiseren. Met name wanneer je hier familie en vrienden hebt vind ik dat een absolute must! Sorry, maar dat is mijn, persoonlijke, mening!

• minites

Dat vind ik o:Sok niet tof dat ik de taal niet ken en heb geen contact meer met mn ouders en zusje dus echt leuk is het niet!!!

• lavanda

Wow, leuke tips voor volgend jaar!! Overigens zijn vanuit de Kastela;s ook de Krka watervallen goed te doen, met bijbehorende restaurantjes!!

• Norbert HR

Wat ik een beetje jammer vind is het volgende.

Er zijn hier een aantal forumleden die alle negatieve publiciteit beschouwen als een aanval op hen zelf en zij duiken dan vol in de verdediging. Sommigen zien het zelfs als een aanval op het, door hen zo geliefde Kroatië en dat is natuurlijk volstrekt onmogelijk, is volstrekt onacceptabel.

Zoiets noem ik het betere lange tenen werk.

Wanneer een locatie niet naar de smaak van iemand is dan hoeven we niet persoonlijk te worden, het heeft weinig zin om die persoon van het tegendeel te overtuigen en het heeft al helemaal geen zin om keihard te beweren dat het allemaal niet zo is.

Ik ben heel duidelijk over de Kastela's……………het is een afgrijselijke puinhoop, een vuilnisbelt en ik zou er mijn ergste vijanden nog niet naar toe sturen. De Kastela's hebben niets, maar dan ook helemaal niets meer met toerisme te maken, het is vakantie vieren bij de hoogovens of bij hoogvliet, meer is het niet.

Maar…………………………………………….dat kan inderdaad best wel charme hebben wanneer je daar mensen kent, wanneer je de kroegjes kent en wanneer men je beschouwt als ‘één van hen’.

Ik heb een vriendin in Kroatië gehad wiens famillie in de Kastela's wonen. Wij zijn daar meerdere keren op bezoek geweest en ik heb een hele gezellige tijd gehad (veel gegeten, gedronken en gelachen, prima geslapen), ik werd een beetje geaccepteerd zullen we maar zeggen. Autowrakken lagen in de tuin opgestapeld, het huis was aan de buitenkant een oude bende, maar aan de binnenkant zag het er prima uit. De prioriteiten lagen dus duidelijk niet op het uiterlijk.

Het zal duidelijk zijn dat de gemiddelde toerist nooit en te nimmer als 1 van hen zal worden geaccepteerd, dus dan moet je gewoon eerlijk zijn in dat opzicht. Dat je dan in de buurt kunt raften of wat anders kunt doen is leuk, maar dat verandert helemaal niets aan de Kastela's op zich. Je verwacht gewoon een nette buurt, met normaal asfalt, een stoep, winkeltjes, terrasjes, gemaaid gras en bij het strand verwacht je niet dat je a.h.w. over de rotzooi heen moet klimmen om in zee te komen.

Zelfs marina Kastela is een schaamteloze vertoning. Men heeft daar plek voor een mega yachts, maar ik hoop niet dat ze echt denken dat de rijken der aarden daar hun 50 miljoen dure jacht neer willen leggen. Dan begrijp je het niet helemaal in mijn ogen.

Porec, Rovinj, noem maar op, kunnen heel gezellig zijn voor veel mensen, mij zal het nooit trekken, maar ik kan wel begrijpen dat men het leuk vindt. Ik ben zelf meer iemand van Losinj, Korcula, Vis, de andere eilanden, de wat rustigere, afgelegen plekjes, liefst aan zee met in de verste verten niemand te bekennen. Waar je 's ochtends wakker wordt en geen geluiden hoort, waar je overdag ook niemand ziet, alsof je op een andere planeet bent. Het is compleet het tegenovergestelde van onze huidige, snelle, maatschappij en daarom trekt het mij ook zo aan. Maar ik begrijp heel goed dat een gezin met kinderen of beter gezegd….de gemiddelde Nederlander dit helemaal niets vindt (en eerlijk gezegd ben ik daar ook wel blij om).

Kortom, wanneer iemand hier een andere voorkeur aangeeft of meedeelt dat het is tegengevallen, dan heeft het weinig zin om heen en weer te schrijven dat men het verkeerd heeft begrepen. Een mening is persoonlijk, dat is je eigen smaak en die is per definitie nooit fout.

• lavanda

Hoi Norbert,

Ik weet dat je oa mij bedoeld met je opmerkingen. Ik weet ook dat ik ge-irriteerd reageer op de berichten van Minites Dat komt hoofdzakelijk door de toon in haar berichten. Ik krijg hierbij het gevoel dat ze schromelijk overdrijft,en dat stoort me. Prima als je commentaar hebt op een bep. streek. Maar je moet wel een reeele situatie voor ogen houden…en daar twijfel ik bij haar gewoon aan. En dan kriebelen inderdaad mijn lange tenen…..

Wat de Kastela's betreft, voor een groot deel heb je helemaal gelijk, vooral langs de “nieuwe”weg ziet het er niet uit……en hoe verder je richting Split komt,hoe erger heet uitzicht word. We hebben er vorig jaar 2 middagen rondgereden om die “beroemde”kastela;s te bezichtigen, en het viel ons vies tegen…..Maar aan de andere kant, hebben we dit jaar ook heerlijk aan een kade onze burek zitten eten, waarbij het er echt netjes uitzag………met veel gezellige terrasjes, zonder noemenswaardige rotzoor.En dat heeft mijn beeld van de Kastela;s toch wel een beetje bijgesteld….

• Carla

Neem aan dat ik ‘één van die andere forumleden’ ben. Mijn eerste commentaar luidde al ‘dat ik het volslagen onbegrijpelijk vind dat iemand die hier sinds ’81 komt en hier bovendien nog familie heeft wonen er voor kiest onderdak in één van de Kaštela's te zoeken'. De Kaštelanska Riviera is ronduit afgrijselijk om te zien, enkele uitzonderingen daargelaten. Wanneer ze me zouden betalen zou ik er nog niet willen verblijven. Ik zal nooit vergeten dat ik hier in ‘73 voor het eerst aankwam en vlak voor aankomst in Split door de Kaštela’s reed… de schrik sloeg me om het hart. Inmiddels ziet het er daar iets anders uit, maar het is nog steeds geen verbetering. Het mooiste wat er in bijv. Kambelovac te zien is is de ‘Kula’, maar ook daar moet je niet al te dichtbij komen, want dan zie je hoe jammerlijk vervallen het is.

Ook kritiek op Kroatië en/of Dalmatië stoort mij niet, maar je moet niet schromelijk overdrijven en/of onwaarheden vertellen. ‘Baletna Škola’ bijv. is mij bekend, omdat het razend populair is m.n. bij jongeren. Ze zijn niet duur en het eten, vooral de pizza's worden geroemd, is goed. De eerdere bewering van Samantha kon ik ontzenuwen d.m.v. van de prijslijst op hun website. Die is ‘luid en duidelijk’. De overige waar- en onwaarheden zijn boven terug te vinden. Kritiek mag en is gezond, maar het moet wel gegrond zijn. Na 37 jaar uit ik nog steeds kritiek, ben niet blind voor de mankementen.

Wat de voorkeur van Norbert betreft, geldt ook voor mij. Komend weekend met de motorscooter op 't trajekt en naar een verborgen baaitje op één van de eilanden. Geen ander geluid dan de krekels :D

• minites

En als ik nou nog een keer moet zeggen dat ik helemaal geen contact meer heb met mn hele familie, kan ik ook niks meer vragen want kwam vroeger alleen maar bij mn oma in de Pujanke flat en op Brda! Die is helaas alweer 12 jaar dood!!:(

• MarkoMarko

Het moet ook weer niet zo zijn dat aanmerkingen op wat je noemt “negatieve publiciteit” automatisch worden afgedaan als lange tenenwerk of “niet tegen kritiek kunnen”, want ook daarmee speel je ook op de persoon en maak je de ander eigenlijk al op voorhand monddood.

Als een locatie niet naar de smaak van iemand is heeft het inderdaad weinig zin diegene te overtuigen van het tegendeel, zeker niet als het dan te persoonlijk wordt (alhoewel het dat in het geval van smaak al gauw wordt). Andersom geldt dat dan natuurlijk ook, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

• Carla

Samantha, het is triest dat je geen contact meer hebt met je familie. Eerder liet je echter alleen weten dat je moeder afkomstig is uit Split en dat je hier nog steeds familie hebt wonen. Dat, en het gegeven dat je hier al 30 jaar komt, zou moeten inhouden dat je bekend bent met de omstandigheden en (on)mogelijkheden hier ter plaatse. Je had ook hier op het forum tips en adviezen kunnen vragen m.b.t. uitstapjes en wat er zoal te doen is. Daar ik in Split verblijf had alleen ik je sowieso al een hele waslijst kunnen geven. Eerder heb je al diverse vragen gesteld, maar ‘vertier’ was je helaas vergeten hoewel dat klaarblijkelijk bovenaan je lijstje staat. Misschien iets om te onthouden voor een eventuele volgende keer :D

De ‘Pujanke’ ken ik overigens goed. Een tante en oom van ons woonden daar, maar ook zij ‘zijn helaas niet meer’ :(.

• geert

Ik heb dit jaar een supper rustige camping gezien op het eiland Ciovo , gemeente Okrug Gornji ,bij Trogir , wel een eindje verder , mooi afgebakende plaatsen , supper rustig het enige wat je hoort zijn de krekels , privee strand mooi onderhouden sanitair , deftig restaurant zonder “binnenroepers” .Op 200 meters is een SUPER restaurant Kanoba Duba , daar eet je voor géén geld en geniet van een helms uitzicht . Even opzoeken via internet www.trogir.org

Ik vraag wel even na bij kennissen op het eiland

Geert

ps voor het eiland Ciovo moet je géén ferry nemen er is een kleine brug met het vasteland