Sorry, Samantha, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je, ondanks het gegeven dat je hier sinds ‘81 komt en zelfs nog familie hebt wonen, slecht geïnformeerd bent. Bootexcursies heb je hier ook. Er zijn er zelfs die 5 dagen duren. Nog leuker is om bijv. een scooter of motorscooter te huren, daarmee op een trajekt te stappen en zo de diverse eilanden te verkennen. Je kunt ook, als voetganger zijnde, één van de catamarans (stukken goedkoper en sneller dan de trajekten!) pakken en overwippen naar de eilanden. Op de eilanden zelf kun je dan nog altijd een bus pakken om diverse plaatsjes te bezoeken wanneer je dat zou willen. Je kunt bijv. een jetski huren i.p.v. een squad als je persé rond wilt scheuren. Vlakbij Split kun je raften op de Cetina en daar heerlijk eten bij Radmanove Mlinice. Je kunt klimmen en klauteren in Paklenica of bij Omiš. Wil je eten in een tentje bij de watervallen (restaurantje staat haast onder één van de watervallen!) dan wip je hier bij Vrgorac even de grens over (je bent er zo over de Dalmatina!) en daar vind je de ’Kravice' watervallen. Een soort ‘Plitvice’ in het klein, waar zelfs geen entree geheven wordt! En zo kan ik nog wel even doorgaan… Wat ‘winkeltjes kijken’ betreft… in Split vind je ze te kust en te keur. Buiten het centrum heb je ook nog eens grote, overdekte winkelcentra, stampvol met winkels, zoals ik ze zelfs in Nederland niet ken. Moet je eerlijk zeggen dat ik het triest vind om te zien dat iemand, die van kinds af aan hier komt, zo slecht geïnformeerd is en ook haar moedertaal niet spreekt, maar zich met handen en voeten moet behelpen om naar een adres te informeren. Onze kinderen zijn van kleins af aan tweetalig opgevoed en kunnen hier normaal met hun familie, vrienden en kennissen communiseren. Zelfs ik, als Nederlandse, spreek, schrijf en lees Kroatisch! Kan me hier te allen tijde zelfstandig redden en met iedereen communiseren. Met name wanneer je hier familie en vrienden hebt vind ik dat een absolute must! Sorry, maar dat is mijn, persoonlijke, mening!