Immigreren naar omg Zadar

• Norbert HR

En voordat de opmerkingen gaan komen in de trant van: ‘je bent negatief omdat je wraak wilt nemen of teleurgesteld bent’.

Nee, dat heeft er niet veel mee te maken. Ja, ik erger me aan het feit dat het juridisch systeem niet functioneert in Kroatië en dat een contract dus de waarde heeft van WC-papier. Ja, ik erger me er aan dat het ons daarom zeer veel geld heeft gekost.

Maar………los van dat alles heb ik me, en dat weet iedereen, vanaf dag 1 mij groen en geel geërgerd aan de mentaliteit van de Kroaten en de overheid. Ik heb altijd gezegd, en blijf daarbij, dat, wanneer de Kroaten en Kroatië nu eens 10 % van de energie die ze besteden aan tegenwerken, zouden besteden aan positieve energie (oftewel meewerken, schouders eronder en er iets van maken), dat het land dan veel en veel verder zou zijn.

Ik heb zelf een instelling van: ‘kom me niet vertellen waarom ik iets niet MOET doen, vertel me liever waarom het niet KAN’ Daar kan ik namelijk veel meer mee.

Daarnaast geldt bij mij nog altijd: ‘You don’t have to like it, you just have to do it'. Oftewel, wanneer je 24 uur per dag moet doorwerken om iets af te krijgen dan doe je dat gewoon. Je bent een verplichting aangegaan, die kom je gewoon na, maakt niet uit hoe.

Beide instellingen zijn volstrekt vreemd in Kroatië en dan met name bij de overheid. De overheid ziet zich zelf niet als een instelling die MET en VOOR de burgers werkt, de overheid ziet zichzelf als een instelling waar de burgers voor moeten werken. Voorts heerst in Kroatië het concept van totale controle.

De overheid wil alles en iedereen controleren, iets wat nog voortkomt uit het tijdperk van Tito. De overheid dwingt haar zaken af middels een immens apparaat en werkt onder het principe van repressie en dus liefst zeer veel boetes.

De impact van zo'n werkwijze is immens, want het sijpelt ook door naar het dagelijkse leven en naar de houding van de gewone burger. Veel Kroaten kunnen zich totaal niet voorstellen dat in andere landen het principe geldt van ‘we geloven je totdat wordt bewezen dat het niet zo is’. Kroaten groeien op met het idee dat de overheid je past gelooft wanneer jij bewijst dat zij ongelijk hebben. Vertrouwen bestaat niet, er is alleen wantrouwen. Een samenleving welke is gebaseerd op wantrouwen is een zeer onvriendelijke samenleving.

Voor mij was de kwaliteit van het leven vele malen minder dan wat ik elders heb meegemaakt en dat geeft voor mij de doorslag. Het feit dat je iedere dag moet vechten tegen instellingen, personen, bedrijven etc omdat ze weer eens niet hun afspraken nakomen is ronduit vermoeiend. Werknemers die gewoon niet komen opdraven omdat ze weer dronken zijn. Werknemers die overdag vrolijk aan het bier of de wijn gaan. Vinden van regels en regelen van een simpel papiertje wat dagen i.p.v. een paar minuten kost.

De mentaliteit van het continu elkaar willen belazeren i.p.v. gewoon dat doen wat is afgesproken etc trekt alle energie uit je. Bij alles wat je doet moet je je alvast gaan indekken en jezelf afvragen hoe je de troeven in handen kunt krijgen. Zolang jij namelijk de troeven in handen hebt krijg je zaken gedaan. Heeft een werknemer, een bedrijf of de overheid de troeven in handen dan gaat het je veel geld kosten.

Al die zaken trekken de energie uit je en maken het leven heel erg onaangenaam.

Ja, ik weet ook wel dat je daar om kunt lachen, dat dit ‘de geest van het land is’ en misschien zou ik er ook om kunnen lachen……………wanneer ik zoveel geld zou hebben dat ik me er niet druk over hoef te maken. Dat het mij niet interesseert dat iets het drievoudige kost van wat normaal is, dat iemand 500 euro wil hebben, maar geen werk uit heeft gevoerd, dat de kwaliteit van het geleverde werk bedroevend is, dat men bakken met schade aanricht aan je eigendommen omdat ze gewoon onvoorzichtig zijn.

Wanneer je die luxe hebt………dan is het leven in Kroatië heel eenvoudig. Je pakt de telefoon op, geeft iemand een opdracht en…………….ooit zal het wel eens geschieden, maakt niet uit wat het kost.

Helaas had ik die luxe niet en kan ik er geen vrede mee hebben dat je overal wordt belazerd. Is een tekortkoming, weet ik, maar zo ben ik nu eenmaal.

• L

Norbert,

zoals al gezegd, je hebt ( grotendeels ) gelijk dat zeg ik als geboren Kro. Je moet alleen niet generaliseren; ik heb ook negatieve dingen in Nl meegemaakt maar om te beweren dat hij alles slecht is, natuurlijk niet, het is juist heel erg goed in Nl ( ondanks dat mijn collega's, allen Nl, anders beweren/klagen ). In grote lijnen is hier ( A'dam ) alles zeer goed maar er zijn uiteraard ook hier en daar wat uitzonderingen. In Kro. zal het dan net anders om zijn maar d.w.z. dat er toch nog ook wat ( maar een paar!!!??? ) + dingen zijn en die zijn, hoe sporadisch voorkomend dan ook, ook vermelding waar. Ik weet niet of jij iedereen in Kro. kent, ik in Nl namelijk niet zodat ik ook niet kan/ga zeggen hoe alle Nl. zijn. Dat kan ook niet, ik kan alleen praten over ongeveer X 100 bekende mensen. Zijn die altijd representatief voor 17 mio. Nederlanders, denk ik niet. NH-ers zijn anders dan Limburgers, of inwoners van Zeeland zijn over het algemeen anders dan inwoners van Overijssel. Ook niet alle ambtenaren zijn hetzelfde, je hebt goede/snelle/correcte….. en minder goede. Dit geldt voor alles in het leven, er zijn altijd positieve en negatieve kanten van alles en iedereen. Het is goed dat wij allen onze bijdragen willen leveren aan die geinteresserden ( over wonen, werken, moelijkheden, klimaat, …..), wij moeten allen/alleen onze ervaringen vertellen en niet beweren dat alles/iedereen zo of zo is( ??? ).

On niet soms???

• Norbert HR

@ L,

Zoals ik al aangaf, ik blijf het frappant vinden dat mensen die niet in Kroatië wonen degenen die daar wel wonen en werken uit gaan leggen hoe Kroatië in elkaar steekt. Sterker nog, die stellen dan ook gewoon dat de verhalen louter zijn gebaseerd op onderbuik gevoelens.

Nogmaals, ik woon er niet meer, ben ook niet van plan om er nog een keer te gaan wonen, dus ik heb er geen belang bij om mensen verkeer in te lichten.

Dat sommigen de waarheid liever niet willen weten is natuurlijk een heel ander verhaal, maar die kunnen beter bij zichzelf te rade gaan dan de boodschapper proberen tot zwijgen proberen te krijgen.

Dus eenieder kan met de info doen wat ze willen, geloven of niet geloven, het maakt mij niet zoveel uit. Kom alleen niet klagen na afloop wanneer het volledig fout loopt.

• L

Norbert,

ik heb je voldoende gelijk gegeven, ik geloof ook dat het GROTENDEELS/VAAK zo is zoals jij zegt. Mijn opmerking gaat alleen uit over jou generaliseren van….IEDEREEN is zo, ALLES is zo en niet anders. Vanuit 100/200/500….. voorbeelden stellen dat 4,5 mio. mensen zo zijn ( of in Nl 17 mio. mensen zijn dan ook ZO!!! en niet anders) gaat een beetje ver, dat is alles! Een beetje positieve voorbeeld of kijk op dingen kan niet, het kan/mag dus wel!

In Dbk. en omg. heb ik grote fam. wonen, o.a. mijn dochter die al 3 jr. getrouwd is met een Kr.-man en sinds een jr. een vaste baan heeft. Natuurlijk, het zou dan misschien niet mogen, maar het zal dan wel anders zijn als het om 100% Nl/Be stel gaat. ( Hoewel…..Vl.Blok en PVV hebben ook andere ideeen over buitenlanders, NIET ALLE Belgen of Nederlanders! - toch? ).

Ik laat het verder rusten.

Gr.

• Wiel De Keyser

Waarom het Vlaams Belang en de PVV erbij gehaald moeten worden is mij niet direct duidelijk……………….?

M.v.g.

• Norbert HR

@ L

Ik denk dat we hier 2 zaken door elkaar halen.

We hebben het gedoe met de overheid en daarnaast hebben we de mentaliteit van velen.

De hele topic begon over de benodigde vergunningen en de bureaucratie van de overheid, plus het beleid dat buitenlanders geen vergunningen meer krijgen voor werk wat Kroaten ook kunnen doen. Heb je een eigen bedrijf dan ligt het iets anders, maar zijn er ook veel, zware en ondoorgrondelijke eisen.

Toen daar op werd gereageerd dat ik het wel heel erg negatief zag en dat het wel niet waar zou wezen, heb ik aangeven hoe de huidige situatie in Kroatie is, met daar bovenop mijn ervaringen met de lokale bedrijven, overheid en wat ik heb gezien bij onze werknemers.

Dat dit niet iedereen is lijkt me wel duidelijk, maar om nu te zeggen dat het incidenten zijn gaat mij ook weer veel te ver. Het komt mij iets te vaak voor om nog over een enkeling te praten. Ergens kan ik de mentaliteit ook wel snappen, want wanneer je met een overheid wordt geconfronteerd die jou het leven min of meer onmogelijk maakt dan ga je meer op de overlevings modus oftewel ‘pakken wat je pakken kan’.

Koppel daaraan de oude zaken uit de Tito tijd, waar de meeste niet hoefden te werken, maar wel gewoon geld kregen en je snapt dat velen de overstap naar ‘werken voor het geld’ nog niet hebben gemaakt. Natuurlijk zijn er genoeg die wel werken, maar helaas zijn de verschillen tussen arm en rijk zeer extreem. Degenen die het geld hebben buiten degenen die het niet hebben flink uit. Die laatsten kunnen geen kant uit, want een sociaal vangnet is er niet. Niet werken betekent ook gewoon geen geld om te leven. Gelukkig hebben velen wel wat grond waar ze groente op verbouwen, maar in de grote steden zie je zeer veel armoe, naast extreme rijkdom.

De mentaliteit van velen is echter ook dat ze, per definitie, tegen iedere vorm van verandering zijn en velen verwarren het gegraai van de politici met ‘nationalisme’ oftewel wie tegen deze graaiers is zou tegen Kroatië zijn. Ik durf de stelling wel aan dat de politici wel de laatsten zijn op wie de Kroaten trots zouden moeten zijn. Kritiek op hen en de overheid leveren is, in mijn ogen, juist meer nationalisme dan alles maar verzwijgen of wegwuiven. Wie de problemen niet onder ogen durft of wil zien krijgt uiteindelijk de rekening keihard gepresenteerd.

• Rudy

Geef Robert toch gelijk want anders stopt dit nooit!!!

• Jo

Hij krijgt gelijk van mij want hij heeft gelijk.

• Wiel De Keyser

Wie is “Robert”……………….?

• Jo

Robert woont eveneens in Kroatië maar heeft verder niets te maken met Norbert. Maar die bedoelt Rudy waarschijnlijk. 'k Was gisteren waarschijnlijk niet al te wakker meer toen ik reageerde en zie dus nu pas de naamsverwarring/verwisseling.