Immigreren naar omg Zadar

• Gerrit Peels

Ik ben al 7 jaar bezich met papieren voor ons huis maar in Kroatie maakt elke ambtenaar volgens mij zijn eigen regels.en elke maand veranderd er weer wat je word er doodziek van.

• Frank_V

Hey Marko,

Misschien maar beter dat Kroatie niet toetreed tot de unie. Veel voordelen hebben we nog niet gehad sinds de fameuze eenmaking, buiten dat het wat eenvoudiger rekenen is met de Euro's, maar da's eigelijk een andere discussie

Groeten,

Frank

• MarkoMarko

Aha……dat verbaast me, zeker gezien de inhoud van zijn berichten.

Hoe dan ook, dat mag dan zo door Norbert gesteld worden, bij mijn weten is dit niet enkel een forum bedoeld voor vakantievragen en -antwoorden. Vragen over emigratie horen hier wel degelijk thuis.

Ik ben in het geheel niet uit op ruzie. Wil enkel aangeven dat dit forum meer dan een vakantieforum is.

• kattyvds

Ok Marko, bedankt voor jouw antwoord. Gr

• Norbert HR

@ Katty,

Het ontgaat mij op dit moment even volledig wat je nu eigenlijk wilt horen ?

De waarheid in ieder geval niet !

Krijg de indruk dat je meer op zoek bent naar bevestiging van jullie impressie van Kroatië en het maakt niet uit hoe.

Ok, in dat geval speel ik het spelletje ook wel mee.

Kroatië is een te gek land, kun je fantastisch wonen en al je dromen zullen uitkomen. De bureaucratie is niet veel erger dan in Nederland en de vergunningen zijn absoluut geen probleem. Gewoon aanvragen en dan krijg je alles.

Veel succes !

• renen

Pfffffffff, lekker vermoeiend dit zeg.

Op Bonaire is het allemaal helemaal geweldig. Geen corruptie, geen problemen met vergunningen etc, etc.

Corruptie, lastige regelgeving etc. heb je overal.

Vrienden van ons zijn bezig met een huis op Kreta. Daar duurt het ook allemaal een eeuwigheid.

Men kan bij de gemeente de papieren van de vorige eigenaar nergens vinden, er blijkt geen vergunning te zijn voor het zwembad. Er is weer een nieuwe belasting ingevoerd voor zwembaden groter dan 56m2. Daar moet je dan plotseling € 3000,- per jaar belasting voor betalen etc etc.

Norbert, als je alles wat met Kroatie te maken heeft zo verschrikkelijk vindt, blijf dan lekker op Bonaire of weet ik veel waar en ga daar lekker de forums vervuilen met je negatieve berichten.

GET A LIFE!

• Norbert HR

@ Renen,

Het is jammer dat je zo'n gekleurde bril op hebt.

Ik heb mijn ervaringen en advies hier neergeschreven zodat anderen, die naar Kroatië willen gaan daar voordeel van kunnen hebben. Ze kunnen uiteraard ook geheel onvoorbereid die kant uitgaan of afgaan op hosanna praatjes en vervolgens van een verschrikkelijk koude kermis thuis komen.

Bij het programma ‘Ik Vertrek’ is ooit een koppel gevolgd wat naar Trogir wilde vertrekken. Kijk voor de gein nog eens naar die aflevering en vraag je dan nog eens de vraag of je louter af moet gaan op leuke verhaaltjes. Bij dit stel is het, geloof ik, nog redelijk goed gekomen, maar de ambassade heeft inmiddels een waslijst met berooide Nederlanders.

Op de Duitse- en Engelse Fora keert men de realiteit niet de rug toe, maar gebruikt men alle informatie om er voordeel uit te halen. Misschien heeft iemand het al eerder meegemaakt en kent de trucjes om door de brei heen te komen.

Maar nogmaals, wanneer het verhaal alhier louter hosanna en fun moet zijn dan is dat prima. Ik woon niet meer in Kroatië, werk er ook niet meer, dus of iemand nu in de ellende terecht gaat komen of niet………het zal mij eigenlijk een worst wezen. Wie liever zijn kop in het zand steekt en denkt dat hij/zij het daar wel even gaat regelen……………by all means, probeer het, wellicht lukt het.

De meeste emigranten kiezen voor een andere optie, die gaan volledig voorbereid en lopen daardoor niet in de valkuilen waar, degenen die hen voorgingen, in zijn gelopen.

In de afgelopen 7 jaar ben ik een meer dan genoeg mensen en bedrijven tegengekomen die het allemaal wel even zouden doen in Kroatië. Er woont er nog eentje in een tentje, zonder water en licht (ook in de winter) omdat inmiddels al zijn geld op is en een groot aantal bedrijven heeft getracht om door de red tape te komen en die hebben het opgegeven. Die ervaringen zijn, in mijn ogen, waardevolle informatie.

Maar goed, jij hoort kennelijk ook liever alleen goed nieuws. Dan kun je maar beter mijn bijdrages niet lezen.

• renen

Kijk, dat bedoel ik nu. Het glas is altijd half leeg.

Voor wat betreft de Engels en Duitse fora waar je tips kan vinden om problemen te omzeilen, raak je precies de kern. Dat is heel wat anders shit te spuien in ellenlange berichten.

Je zet jezelf daarmee wel erg in de slachtofferrol.

Dat iemand in een tentje moet slapen is triest maar aan de andere kant ook erg waardevolle informatie:S

Ik heb ook nog een tip voor je, post niet alleen die negativiteit, maar geef ook eens een oplossing of iets positiefs.

Er zijn ook mooie dingen in het leven. Ook in Kroatie, maar ja dat zal dan wel weer aan de gekleurde bril liggen.

Je tip om je posts niet meer te lezen is een goede. Ga ik ook zeker ter harte nemen en dat is geen 1 april grap.:)

• L

Ondanks dat Norbert vaak gelijk heeft is het toch opmerkelijk dat hij inderdaad alleen maar negatieve berichten over Kro. post.

Als iemand iets over een land wil weten dan probeer je ook positieve en NIET ALLEEN negatieve dingen/zaken daarover te vertellen.

Ik ben geboren in Kro., woon 22 jr in A'dam en ben vaak met Norbert eens maar….. er zijn zeker ook goede/positieve dingen te vertellen over Kro.

Wat in Kro. gebeurt is, gebeurt ook in andere ( lees; alle ) landen, het verschil is echter in hoeveelheid van dat soort gedrag…..

In Dubrovnik en omg., waar ik vandaan komt, wonen meerdere Nl ( misschien ook Be. ) mensen. Die 5/6 die ik ken hebben ook problemen ( gehad )maar…..ze blijven toch. Dwz dat ze toch iets hebben gevonden dat hun leven daar aangenaam/leuk/interessant…..maakt of zijn dat misschien masochisten of zo…..NEE TOCH!!!???

• Norbert HR

@ L & Rene,

Wanneer ik nu jullie reacties naast elkaar leg dan valt mij 1 ding op………………..eigenlijk geven jullie zelf ook aan dat er legio problemen zijn in het land !

M.a.w. hetgeen ik schrijf is niet onjuist, alleen hebben jullie wellicht liever dat er niet over wordt geschreven. Een beetje in de ontkenningsfase zullen we maar zeggen. Veel mensen hebben de natuurlijke reactie om slecht nieuws te verdringen, daar denken we liever niet aan. Een lekke band kun je nog om lachen, maar vaststaan op een overweg en een dikke vette locomotief aan zien komen is toch wel wat anders. Wonen en werken in Kroatië is meer van het type ‘een locomotief’ en die verander je niet snel van richting, dat dendert gewoon over je heen. Of je springt op tijd weg of het ding rijdt over je heen.

Rene lost het op door alles maar op de lange baan te schuiven. Lukt het niet vandaag dan misschien volgend jaar. Tja, wanneer je in de luxe positie verkeerd dat je zoveel geld hebt dat 5,000 of 10,000 euro verlies je niets uitmaken……….dan zit je in een hele andere situatie dan degenen die hun hele hebben en houden in Nederland verkopen en dus afhankelijk zijn van succes. Ik lees hier dat sommigen met een budget van 4,000 euro op vakantie gaan, maar ik ken er meer dan genoeg die met hooguit 1,000 rond moeten komen. Voor hen is 100 euro besparen op de vignetten 10 % van het budget, tikt toch aan, kun je leuke dingen mee doen. Jammer dat sommigen niet in staat zijn om zich te verplaatsen in de situatie van minder bedeelden.

Voor Rene is het slechte nieuws niet interessant, hij kan focussen op de leuke dingen, gaat verder met zijn leven in Nederland en of het dan 1, 2, 3 of 6 maanden langer duurt………….who cares ? Moet er nog een keer extra 1000 euro of 5000 euro tegenaan ? Maakt niet uit, we gaan gewoon verder, als het huis eenmaal staat lachen we alles weg. Of het zo is weet ik niet, maar zo komt het wel over. Bovendien zal hij nooit in het traject van verblijfs- en werkvergunning aanvragen terecht komen, want hij heeft al aangegeven gewoon in Nederland te blijven wonen en werken.

Wanneer je dan niets met dat traject te maken hebt………..waarom dan zo ontstemd reageren wanneer iemand gewoon de dagelijkse praktijk van dat traject hier neerschrijft ? Omdat je dat niet wilt horen ? Omdat je zelf mensen inhuurt om maar niet te worden geconfronteerd met de realiteit ?

Ik hoop dat jullie zelf beseffen dat jullie situatie in Nederland niet te vergelijken is met die van degenen die daar daadwerkelijk wonen en werken.

De kennissen van Rene, in de meubelhandel, kijken er waarschijnlijk ook heel anders tegen de situatie aan dan Rene. Wanneer ze alles in rap tempo kunnen verkopen en iedere dag een berg geld naar binnen scheppen dan is het heel anders dan wanneer je te maken hebt met een markt waar geen meubels meer worden verkocht of waar de overheid ineens attesten wil zien voor iedere aparte stoel of bank.

Ik heb kennissen die iedere maand 10,000 euro naar binnen scheppen, die zich wentelen in luxe en die vrolijk allerlei mensen inhuren om hun rottige klusjes op te knappen, zodat ze zelf alleen de positieve zaken afhandelen. Maar ik heb ook kennissen die nog 1 keer per 2 dagen eten, want meer kunnen ze niet betalen en alleen omdat het zomer seizoen fors tegenviel. Zij zouden ook graag focussen op het positieve, de realiteit van de dag is toch wat anders. En helaas ken ik meer mensen uit de 2e situatie dan uit de eerste situatie. En in tegenstelling tot Nederland kent Kroatië geen sociaal vangnet.

Kortom, jullie hebben gelijk wanneer het gaat om vakantie gangers, die zijn niet geïnteresseerd in de bureaucratie, de corruptie etc. Echter, wanneer je van plan bent om daar te gaan wonen dan moet je de realiteit van het dagelijkse leven weten (en onder ogen zien) zodat je niet het idee hebt dat je in een soort vreemde reality soap bent terecht gekomen.

Zodra je weet wat je kunt verwachten kun je je er op aanpassen. Dan zul je je minder ergeren of wellicht ben je dan slim, vliegt even naar Kroatië, vraagt de papieren aan, gaat weer terug naar Nederland, door met je werk en wacht gewoon af wanneer men klaar is, waarbij het niet uitmaakt hoelang het gaat duren. Is toch wel even een verschil, of niet ?

Wanneer je zoveel geld hebt dat het niet meer uitmaakt wat er in Kroatië gaat gebeuren dan is Kroatië leuk om te wonen of te verblijven. Zodra je echter afhankelijk wordt van de lokale economie en niet in een superbaan terecht komt is het een geheel ander verhaal en moet je weten wat je te wachten staat. Of je het nu van mij hoort of later wanneer je er eenmaal bent (en er dus niets meer aan kunt veranderen), eens zul je er mee te maken krijgen.