Geschrokken prijzen hotels!!!

• Carla

(tu)

:S ::o :( (tu)

• Norbert HR

Laurens,

HEt kan aan mij liggen, maar jullie appartement is net zo duur als de hotels waar we het over hebben. In het hotel dus iets meer dan 2000 euro voor 14 dagen en bij jullie 1000 euro per week oftewel ook 2000 euro voor 2 weken.

Het verhaaltje van 17.50 per persoon is in mijn ogen een ongelofelijke dooddoener, bedoeld om een hoge prijs te verdoezelen. Je zal drie kinderen hebben ! Dan komen die toch mooi op 52,50 euro per dag.

Waarom niet gewoon meteen de hele weekprijs hier vermelden ?

• MarkoMarko

Waaruit moet blijken dat de al dan niet bewuste keuze voor massatoerisme en lage prijzen toentertijd in Joegoslavië zoveel meer heeft opgeleverd dan de gang van zaken nu in Kroatië met de meer dan genoeg daarbij behorende bedenkingen?

• Laurens

Norbert,

Het ligt denk ik inderdaad aan jou, want als je goed leest schrijf ik dat de prijs € 17,50 p.p. per dag is bij volledige bezetting (wat max. 8 personen is). Als je dus de weekprijs van € 980 deelt door 7 kom je op een dagprijs van € 140. Als je er met 8 personen zou verblijven wordt dat dus 140 gedeeld door 8 is € 17,50. Hoe jij aan die € 52,50 per dag voor de kinderen komt weet ik niet, maar om het voorbeeld dat je aandraagt te gebruiken voor een gezin bestaande uit 5 personen: € 140 gedeeld door 5 is € 28,50 p.p. per dag.

We praten dan wel over het hoogseizoen dus de maximum prijs, in juni of september zou dat in dit voorbeeld € 22 en in de herfstvakantie bijvoorbeeld € 17 p.p.p.d. zijn. Duur? Ja, dat mag je vinden, dat is ieder voor zich en daar zullen de meningen altijd over verschillen. Je krijgt er dan wel een heel uniek Dalmatisch huis voor op een prachtige lokatie direkt aan zee met 3 slaapkamers, 2 badkamers, keuken, enz. Je vergelijkt ons huis nu met het hotel van € 2000 voor 2 weken, maar dan praat je over één kamer voor 2 personen. Althans, ik neem aan dat je niet met een gezin van 5 op één kamer verblijft. Dat is dus geen goede vergelijking, en zou je voor dat gezin € 4000 kwijt zijn.

Zoals ik eerder al zei, ik denk dat het moeilijk is accomodaties en plaatsen met elkaar te vergelijken, dat is heel persoonlijk en niet alleen uit te drukken in bedragen om die dan lukraak met elkaar te vergelijken. Ik ben benieuwd of je mij een vergelijkbaar huis op een vergelijkbare lokatie kan tonen dat veel goedkoper is…

Laurens

www.villasanmarko.com

• Norbert HR

Marko,

Die rekensom is zeer eenvoudig te maken en er zijn in het verleden ook al meerdere onderzoeken over geweest.

1. De markt voor luxe toerisme is vele malen kleiner dan het lagere marktsegment.

2. De toerist in de luxe klasse is veelal beter opgeleid en heeft een behoefte aan ‘ontdekken’ oftewel de ene vakantie naar land A, de volgende vakantie naar land B. Terugkeren naar dezelfde plek is voor hen nauwelijks een optie.

3. De kosten om een nieuwe toerist aan te trekken liggen 5 maal hoger dan de kosten om een toerist te laten terugkeren. Daar de luxe toerist niet snel terugkeert zullen de marketingkosten dus veel hoger liggen.

4. De luxe toerist verwacht op alle vlakken (strand, restaurants, uitgaan, entertainment, infrastructuur etc) een hogere standaard, wat dus ook een hogere investering vergt. Etablissementen welke niet aan de eisen voldoen worden door deze toerist niet bezocht.

5. Deze toerist is ook niet gesteld op massa toerisme, doch kiest meer voor individueel toerisme.

6. Deze toerist is wel bereid om geld uit te geven, maar heeft een hoog verwachtingspatroon. Indien het gebodene niet voldoet aan het verwachtingspatroon of de prijs / kwaliteit verhouding niet in overeenstemming is dan zal deze toerist niet alleen zijn geld in de zak houden, maar is tevens in staat om tijdens de vakantie op te stappen en ergens anders heen te gaan. Zijn onvrede zal hij niet onder stoelen of banken steken oftewel dit mondt uit in negatieve publiciteit.

7. Deze toerist verwacht ook bijpassende service van een hoog niveau. Dit vereist een hogere opleiding van het personeel oftewel hogere kosten, hogere lonen en een kleinere markt van beschikbaar personeel.

T.a.v. de toerist uit het lagere segment is bekend dat deze minder veeleisend is, sneller terug zal keren indien het gebodene hem bevalt en belangrijker nog: sneller geneigd is geld uit te geven (bars, restaurants, entertainment etc) indien hij zich thuis voelt. Sterker nog, deze toerist is bereid een relatief groter deel van het budget te spenderen aan dit soort activiteiten dan een luxe toerist.

Het gevolg mag duidelijk zijn.

De kosten van het hogere segment toerisme liggen vele malen hoger dan die van het lagere segment. De zekerheid van terugkerende toeristen is volledig verdwenen en het aller belangrijkste: een grotere groep restaurants, bars etc zal meeprofiteren van deze toerist, waardoor er meer werkgelegenheid en dus betere verdeling van de geldstroom onder de lokale bevolking zal zijn.

Veel mensen hebben een negatieve smaak wanneer er wordt gepraat over laag en hoog segment toerisme, alsof het lagere segment minderwaardig zou zijn. Dat is echter niet het geval, het gaat meer om een verschil in interesse en verschil in vakantie beleving. Gezien de infrastructuur, opleiding van de lokale werknemers en verdeling van het gespendeerde geld, heeft Kroatië behoefte aan het lagere segment en niet aan het hogere segment.

En als je me niet gelooft kun je altijd Google er op naslaan, daar zijn veel rapporten te vinden.

• MarkoMarko

Norbert, wat je schrijft wil ik allemaal geloven, lijkt me een duidelijk verhaal.

Mijn vraag was eigenlijk of de keuze voor massatoerisme en lage prijzen toentertijd in Joegoslavië voor wat betreft de toenmalige republiek Kroatië daadwerkelijk dan zoveel meer aan toerisme heeft opgeleverd dan in het huidige Kroatië, waar naar jouw zeggen het massatoerisme vaarwel is gezegd.

• Norbert HR

Laurens,

Het laatste dat ik over dit soort prijzen zeg is navolgende:

Wanneer je adverteert met prijzen per persoon, als een soort lokkertje, dan moet je mensen ook de mogelijkheid bieden om per persoon te betalen. Oftewel, komt er een familie van 2 ouders en 2 kinderen dan betalen ze niet 980 euro/week, maar 17,50 per persoon per dag.

Wil je dat niet dan moet je gewoon ophouden met de kolder van 17,50 per persoon per dag. Dat is alleen om het goedkoop te doen lijken, terwijl het dat dus niet is.

En ja, ik ken legio huizen / appartementen, aan zee, waar je goedkoper zit. Op Korcula, vlak bij Korcula stad (loopafstand), ook nog eens aan zee, met een uitzicht van heb ik jou daar, 2 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamer, keuken, 2 x terras, televisie en eigen BBQ (huisdieren welkom) betaal ik 80 euro per nacht. Zo kan het dus ook.

Nog gekker ?

Op Losinj, huisje aan zee, eigen terrein, in de wijde omtrek niemand te vinden, 2 slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer, eigen parkeerplaats, 10,000 m2 eigen grond ?

50 euro per dag.

Dat je je huis wilt adverteren snap ik heel goed, maar maak het niet mooier dan het is. Ik heb de website gezien, is een mooi huis, maar de prijs is er dan ook naar.

• Norbert HR

Marko,

Het massatoerisme leverde destijds voor het hele dorp wat op.

In die tijd was het zo geregeld dat de dorpen de inkomsten uit het toerisme zelf mochten houden (grotendeels) en daarvan konden ze de noodzakelijke dingen doen. Voorts werkten toen vrijwel alle inwoners in het toerisme, dus volop werkgelegenheid. Nu verdwijnt het geld van de accomodatie in de zakken van een paar man en profiteert voor de rest niemand meer mee.

Veel toeristen blijven op de camping of in het appartement zitten, halen hun eten bij de supermarkt (dus Todoric is zeer gelukkig), koken thuis en dan nog even een drankje halen ergens anders (nadat ze eerst thuis hebben ingedronken).

De grote ketens draaien ook nog eens de duimschroeven aan bij de kleine ondernemers (souvenirs, bars, kiosken etc) op de campings, resorts etc. De huren gaan tot ongekende hoogte en zij moeten dan beslissen wat ze doen. Niet werken betekent helemaal geen inkomsten tijdens de zomer. Wel doen betekent een grote kans op failliet gaan.

En ieder jaar gaan er dan ook legio failliet.

Dit kan nooit de bedoeling zijn wanneer je praat over toerisme. Het toerisme behoort niet toe aan een kleine groep. De kust, de zee en de zon is van iedereen. Ook de grote ketens kunnen niet zonder de kleintjes, want zonder bars/restaurants, souvenirs etc is er geen toerisme. De toeristen blijven dan weg, hebben geen zin in een leeg dorp waar niets te doen is.

Helaas snappen de grote ketens dit nog niet, het egoisme viert hoogtij. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.

Dat is ook de reden dat ik pleit dat er centraal beleid van de overheid komt

In vroeger tijd was het goed geregeld. Was geen vetpot, maar iedereen deelde mee, nu is het een zeer beperkte club.

Valt het toerisme om dan verkopen zij de zooi en laten het land met de rotzooi zitten.

• L

Zoek tijdig en bij verschillende sites naar een hotel, app. of anders en je kan het zo duur en zo ( relatief ) goedkoop maken als je het wil. Zoals overal is het in Kro. ook afhankelijk waneer je met vakantie ga. Ook belangrijk; vind je het ( te ) duur ga dan ergens anders naar toe, ergens waar je misschien voor een 1/2 van de Kro. prijs terecht kan. Misschien vind je ook nog een app. of zo voor 4/5 € p.p.p.n.????? Succes!!!

Nog iets! Kijk in Nl of Be naar de prijzen van accommodaties, kan je hier iets vinden voor b.v. 20 € p.p.p.n.? 2 kennisen van mij zijn voor Ajax-Dinamo in A'dam geweest. Zij hebben in een buitenwijk iets goedkoop kunnen vinden, een heel klein hotelletje, 2 *, voor 2 nachten 70 € p.p.

Iets goedkoper, wat en waar dan ook in dir. omgeving, was er niet!

• rebas

@ L,

Dit hotel Max is een van goedkope hotels in Amsterdam.

2 nachten met 2 persoenen en ontbijt inbegrepen voor 98 €.

Er zijn nog goedkope hotels.