Geschrokken prijzen hotels!!!

• Laurens

Norbert,

Je leest weer niet goed, ik adverteer nergens dat ons huis in het hoogseizoen te huur is voor €17,50 p.p. om dat als lokkertje te gebruiken zoals jij suggereert. Op de website staat toch gewoon duidelijk de prijs per week vermeld, dat zou jou toch tot tevredenheid moeten stemmen. Ik heb slechts in een vorige reactie deze prijs als voorbeeld aangegeven wat die zou zijn bij volledige bezetting.

Die huizen waar jij het over hebt op Korcula en Losinj ken ik niet, en zonder meer info (is er een website van?) kan ik er dus ook geen zinnig woord over zeggen of dat vergelijkbaar is met het onze. Een huisje aan zee op 10.000 m eigen grond met in de wijde omtrek niemand te bekennen? Ik vind het niet gek als dat goedkoper zou zijn. Er zullen best liefhebbers voor zijn, maar die markt is ook een stuk kleiner dan voor diegenen die ook een restaurantje, ijssalon, haventje, winkel, bar en mogelijkheden om excursies te ondernemen alle binnen 100 meter op prijs stellen. Er zijn nu eenmaal mensen die het prachtig vinden om in een honderden jaren oud gerenoveerd Dalmatisch huis te verblijven i.p.v. in een 13 in een dozijn appartementje. Als dat dan ook nog eens op een toplocatie gelegen is zijn ze graag bereid daar wat meer voor te betalen, ook omdat zoiets veel moeilijker te vinden is. De prijs wordt door vele factoren bepaald, of die gerechtvaardigd is zal uiteindelijk de markt bepalen.

Laurens

www.villasanmarko.com

• MarkoMarko

Norbert, ik denk niet dat wat jij hier beschrijft (waar ik het overigens mee eens kan zijn) in eerste instantie iets te maken heeft met het loslaten van het massatoerisme, maar veel eerder met het uitleveren van de toerismebranche aan een ongecontroleerde danwel verkeerd gecontroleerde vrije markt, waarin korte termijndenken de overhand schijnt te hebben. Een scenario gericht op massatoerisme kan volgens mij langs precies dezelfde lijnen verlopen als jij hier beschrijft, hooguit dat er misschien iets meer kruimels van de tafel vallen. En als dat laatste het geval is dan lijkt het mij interessant de toeristencijfers en -inkomsten (in brede zin) uit de tijd van het massatoerisme af te zetten tegen die uit de situatie van nu.

• Norbert HR

Laurens,

De prijzen van jouw huis besluit je uiteraard helemaal zelf. Wanneer je 2000 euro per week kunt krijgen dan is dat prima, heb ik geen problemen mee.

Waar ik wel problemen mee heb is een hoge prijs vragen en daar dan niet voor uit durven komen, door dan alles terug te gaan rekenen naar een prijs per persoon……………een prijs die je nooit zou kunnen betalen. Want zoals ik al eerder aangaf, een prijs per persoon heeft alleen zin wanneer je die ook volhoudt bij lagere bezetting. Dat doe je echter niet, dan geldt weer de weekprijs.

Daarom, laat dat hele gedoe met prijs per persoon achterwege. Het komt op mij over dat je eigenlijk wel weet dat je teveel vraagt, maar dat je het op deze manier hoopt te kunnen verdoezelen, dat niemand het in de gaten heeft. Nog even en we zien een prijs per uur of prijs per minuut verschijnen en ja…………..dan zou mijn broek helemaal afzakken.

Vraag wat je wilt vragen, maar sta daar dan ook achter, kom er eerlijk voor uit (zoals op de website) en laat de toeristen beslissen of ze willen betalen of niet.

• Norbert HR

@ Marko,

Tijdens de periode van het massatoerisme oftewel toen accomodatie nog betaalbaar was ging slechts een klein deel van het beschikbare vakantie budget op aan de accomodatie. De rest ging op aan eten, drinken, entertainment etc oftewel daar profiteerden de lokalen mee.

Momenteel hoor ik cijfers van 75 % van het vakantie budget gaat al op aan de accomodatie, dus blijft er nog slechts een zeer beperkt budget over voor het overige.

Toen wij nog ijs produceerden merkte ik het al, want veel campinggasten kochten ijs om 's avonds het bier te kunnen koelen. Ze gingen niet meer uit, zaten gewoon met bier voor de caravan of tent, wat uiteraard veel goedkoper was. Het bier werd dan ook niet bij de bar gekocht, maar bij Konzum, Plodine of Lidl. Dus ook daar profiteerden de lokale ondernemers (en hun werknemers) niet mee.

De overheid zou, wat mij betreft, dan ook een plan moeten opstellen om ongebreidelde prijsverhogingen te verbieden. Klinkt controversieel, maar de overheid heeft wel een belang, want te hoge prijzen leidt tot werkloosheid en dus een hogere kostenpost voor de overheid in de vorm van uitkeringen (hoe laag die dan ook mogen zijn).

Het wordt echt tijd voor een integrale aanpak van het toerisme, het kan niet zo zijn dat slechts 10 of 15 man al het geld in hun zak stoppen en dat de rest de boom in kan.

• L

En dat is dan ca. 25 € p.p.p.n. Waaron zou diezelfde prijs niet iemand in Kro, kunne vragen als hij/zij alleen van de zomer moet leven???

Rebas, dit is niet vraag aan jou maar aan sommigen anderen!

• Norbert HR

Het hotel was 98 euro voor 2 dagen.

Dat is toch heel wat anders dan 140 euro per nacht of kan ik niet rekenen ?

En ik hoop dat het verschil tussen Amsterdam en bv Porec, Rovinj of Novigrad bij velen toch wel bekend is ?

Ik heb in al die jaren geen rijksmuseum, geen nachtwacht, geen paleis op de dam, geen grachten, geen Stopera, geen vondelpark en ga zo maar door, gezien in zelfs niet Zagreb, laat staan in een dorpje aan de kust.

Doorgaans zijn prijzen van accomodatie niet alleen gebaseerd op de aanwezigheid van zeewater, maar voor een groot deel ook wat er nog meer is. Nabijheid van een museum, cultureel erfgoed, entertainment, de hele infrastructuur, de verscheidenheid van het aangebodene, de bereikbaarheid per vliegtuig en openbaar vervoer, andere voorzieningen etc.

In Kroatië hebben sommige eigenaren nog steeds het idee van ‘we zetten een vlag op een modderschuit en daar gaan we de hoofdprijs voor vragen’.

Dat mag natuurlijk wel voor individuele objecten, maar wanneer je dat met al het toerisme doet dat verniel je de toeristische industrie, waar velen van moeten leven.

Nogmaals, ik verzin hier geen onzin verhaal, Spanje, Oostenrijk, Italië en Frankrijk hebben ooit EXACT dezelfde fout gemaakt en hebben er nu van geleerd.

Het zou handig zijn wanneer Kroatië de geschiedenis goed in zich opneemt en de fouten van anderen niet ook gaat maken. Er is een mooi gezegde: ‘hij die de geschiedenis vergeet is gedoemd deze te herhalen’

• Robert

Volledig mee eens met dit verhaal!

Ik probeer dit ook vaak duidelijk te maken hier, maar de gemiddelde Kroaat ziet blijkbaar alleen rijke Russen met mooie blonde vriendinnen hun sieradenwinkels in een keer leegkopen als ze aan toerisme denken ;)

• MariaR

Jeetje, als ik dit hier allemaal lees zijn ze losgeslagen in Kroatie !!??

Ze moeten daar eerst maar eens leren wat ‘de klant is koning’ betekend alvorens exorbitante prijzen te vragen.

De prijs/kwaliteit verhouding is ver zoek geloof ik.

Hun houding ten opzichte van toeristen kan zulke prijzen nooit rechtvaardigen.

Als je ziet hoe je in andere landen keurig en vriendelijk behandeld wordt dan springen in Kroatie de tranen in je ogen, als ze dan ook nog deze prijzen gaan hanteren concurreren ze zich linea recta de markt uit.

• L

Zoals iedereen weet…..niet alles wat veel kost is duur en niet alles wat niet veel kost is goedkoop!

Als prijzen van een accommodatie van circa 20 € p.p.p.n. erg hoog zijn, wat zou dat dan moeten kosten??? Een 10 €, iets meer of zelfs minder? Wat zouden die losgeslagen Kroaten voor een app. p./p.p.n. moeten kunnen vragen???

• wonderwater

De ware aard van Kroatie komt langzaam naar boven.

ik kwam enkele jaren geleden regelmatig op dit forum en plaatste onder diverse namen berichtjes.

de wereld was te klein als ik wat kritiek spuide.

tegenwoordig zie ik dat de doorgewinterde Kro-gangers ook aan het inzien zijn dat het niet allemaal zo geweldig is.

eindelijk!