En wat bieden die betaalbaar restaurants dan? Iemand sprak hier deze week van cevapcici. Kost 45 kuna of iets meer. Omgerekend zo'n € 6. En wat is het meer dan een bord frieten met wat worstjes? En ja, wij eten die ook maar ik ga ze bij de slager halen, ik grill ze zelf (en ik gooi ze niet in het frituurvet zoals in sommige restaurants), ik zorg dat er sla, komkommers, tomaten bij zijn. En ik zal dan misschien ook aan € 6 komen maar 't zal me in elk geval veel beter gesmaakt hebben.
Het ergste dit jaar maakte m'n echtgenote mee. Ze besteld lamskotteletjes. Hier in Vlaanderen krijg je dan op z'n minst 4 à 6 kotteletjes van een redelijke grootte, met groentjesen meestal gratinaardappeltjes. In dat restaurant kreeg ze welgeteld één kotteletje, een klein ander stukje vlees, en 2 stukjes lamsribbetjes, met meer hard gebakken vel en vet dan vlees.
Ik had me gegrilde inktvisjes besteld en in plaats van de normale 6 van redelijke grootte had ik er daar evenveel van half zo groot. En de prijs was inderdaad zo'n 10 kuna goedkoper dan gemiddeld maar de aardappelen met blitva stonden wel appart op de rekening. Maar 't is in dat restaurant dan sinds we er in 2007 de eerste keer kwamen al wel de derde uitbater.
We zijn van pure miserie dan maar naar een ander restaurant getrokken en hebben daar nog een keer gegeten.
En ook in dat restaurant ging het mis. Nochtans het druk bezochtste restaurant van het stadje, hoor.
Mijn echtgenote besteld enkel een hoofdgerecht, ik een voorgerecht en een hoofdgerecht. De ober vraagt zelf of ik eerst het voorgerecht eet en of we dan samen de hoofdschotel wensen, wat we bevestigen.
Groot is onze verbazing als ze een kwartuur later een bord gerookte vis én een portie mosselen brengen. Dus mijn voorgerecht en hoofdgerecht. Wat doe je dan? Beleefd bijven en eerst je warm hoofdgerecht eten en dan aan je koud voorgerecht beginnen. En 20 minuten later kwam dan het hoofdgerecht voor m'n echtgenote.
Twee simpele voorbeelden om aan te geven dat ze echt niet goed bezig zijn. En dan maar klagen dat de toeristen zelf meer en meer koken.